Lustigt det där med yoga. Jag går aldrig till ett pass med syftet att träna. Fysiskt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Det är känslan av att må bra som får mig att träna yoga. Holistiskt. Njuta av nuet. Fysiska styrkan kommer på köpet sakta men säkert.

I början tänkte jag ofta ”jag svimmar snart” eller ”herregud, hur smart är jag som utsätter mig själv för detta gång på gång”. Nu är det mera sinnesro som jag känner. Ibland ställs frågan i yogaklassen ” Vart går tankarna just nu” Förr sa min inre röst ”ut härifrån”, nu kommer jag på mig själv att inte tänker på något alls. Bara andas. Bara fokuserar. Vågar njuta av rörelserna. Känsla av frihet.

Känner mig redo för mer utmaningar. Har bokat in mig på ett mer avancerat pass onsdag kväll. Bävar för alla huvudstående och handstående positioner, de som fick mig känna våldsam otillräcklighet och som fick mig att backa rejält i min yoga practise snart ett år sedan. Men har nu lovat  mig själv att lekande utforska. Inte vara så sträng mot mig själv.

Som Torgny brukar säga ”utforska möjligheterna i ställningen”. Inte helt lätt för en tävlingsmänniska som jag…

relig_yoga

 

 

