Förkyld ända in i benmärgen. Huvudet känns som om det var minst 20kg tungt. Lust att bädda ner mig för alltid. Jörgen sjuk han med. Undrar hur många gånger vi snytit näsan. Inga nerver. Bara trötthet. Vilket I-landsproblem.

Barnen understimulerade tills de kommer på sig själva att de ständigt hittar på nya lekar. De släpar ner halva bokhyllan, lånar datorn (inte min), min datormus och börjar leka bibliotek. Hur stavas lånekort?

Engla utbrister plötsligt. Mamma, du och pappa kan inte längre vara gifta. Ni kan bo tillsammans, pussas en gång per dag, kramas många gånger. Jaha undrar jag då. Varför kan vi inte vara gifta då? Nej, då kan ni få lössebo. Lössebo är hemskt. Man kan döööö av lössebo. Lössebo kliar och gör väldigt ont. Jaha tänker jag då. Låter verkligen som äktenskap.

Världens bästa blinirecept fick jag av Riitta. Så pass mycket ork i går kväll att jag orkade stå och steka dessa godbitar. Receptet får du här:

3dl       naturell yogurt (lagom tjock och uppvärmd)

15 g     jäst eller ca 20g torrjäst

2dl       bovetemjöl

1 tsk    socker

 Rör ihop till en tjock smet och låt stå 2h i rumstemperatur

 Tillsätt sedan 1dl varm mjölk, 1tsk salt, 1 msk smultet smör, 1 äggula. Lägg i till sist den uppvispade äggvitan. Blanda försiktigt så att degen behåller sin fluffighet.

 Stek i crepesjärn i smör (häll i smet ca 10 cm i diameter, ska vara ca 1 cm tjocka).

 Jag serverade till en röra med gravadlax, creme fraiche, rödlök, dill, limejuice och svartpeppar.

