Lille mannen i familjen svär som en borstbindare. Säger iallafall håll käften i tid och otid. Inget vi andra säger till varandra här hemma. Inte iallafall medvetet.

Jag tar bort speltid på Nintendon. Funkar så där. Imorse kommer det igen, riktat mot Engla. Håll käften dummer säger Elliot riktigt argt när Engla inte rör på rätta spelpjäser.

Elliot! Så får du INTE säga. Så säger vi INTE till varann säger jag. Nu blir det inget Nintendo! Inombords är jag så irriterad på mig själv. Sluta hota. Funkar sällan tänker jag.

Elliot tittar på mig finurligt och säger. Ja det struntar jag i faktiskt. Idag är det ändå ingen speldag… Tji fick jag. Vi hade ju kommit överens om speldagar långt innan han fick det lilla elektroniska skrället. Jag mållös. Bara tomt i huvudet. Vad gör man nu?

Jag har försökt med: ” Inte säger man sånt till dem man älskar” ” I den här familjen säger vi inte så till varandra” ”Elliot, för varje svärord blir du av med en krona av veckopengen” ”Inget Nintendo”. Ja, jag har mutat och hotat, men inget funkar. Har även följt COPE’s ”ignorera negativt beteende”, men det funkar så där iallafall när det riktas mot lilla-syster som kräver rättvisa.

Säg håll käften tillbaka till honom föreslog en kollega. Tja, vete katten om det funkar. Nån annan som har bra tips?

