…mamma, säger Engla precis innan hon lägger sig. Om inte jag får min låtsasnapp eller den riktiga nappen så kommer jag inte kunna hålla tyst på hela natten och då kommer det kräl kräl gräl. Jag kommer att prata precis hela natten så att ingen får sova. Om jag tvättar min napp med tvål, ordentligt med tvål så kan jag väl få ha den. Snälla snälla snälla snälla mamma. Mamma  jag kan väl få ha nappen, den riktiga, om jag sköljer så noga.

Jag: Du får ha din låtsas-napp (dock-nappen) en liten stund.

Engla: Men mamma, pappa har sagt att jag inte få ha den i munnen för den är av plast.

Jag: Men, den riktiga (den som hon lämnade ifrån sig vid 2,5 års ålder) är också av plast.

Engla: Ja, fast den är mer än plast.

Jag: Men Engla du har inte haft napp sen du var 2. Du ska nog inte  börja nu.

Engla: Jo. jag måste, annars kommer jag att svära hela natten och prata. Det kommer jag då. Då pratar jag och skriker alla svärord som jag kan. Till och med det värsta; håll käften säger jag då.

Jag: suckar och säger. God natt Engla, nu får du lägga dig utan napp.

Ja, dialog för hela slanten hela helgen.

Ps. Det blev ingen napp, däremot en natt-mössa.

