Unnar mig själv mer och mer av det som får mig att må bra. På riktigt. Alla som känner mig vet att jag varit en periodare i hälsosam mat. Nu vill jag göra detta till en livsstil.

Fina Linda (www.vaxkraft.se) har genom sin kärlek till det vegetariska ekologiska köket inspirerat mig mycket. Jag vågar tänja på mina egna gränser. Vågar mer och mer känna efter vad det är i mat som får mig att må bra.

Äter inte rött kött mer. Försöker iallafall undvika det till den grad jag själv kan påverka. Samma gäller mjölkprodukter. Har minskat på konsumtionen märkbart. Märker skillnad i att jag inte längre har ont i mina leder, inte längre är så gasig i magen. Mår bättre helt enkelt.

Planering. Det krävs noggrann planering från min sida för att jag ska ta det där lilla extra steget till att pröva många av mina kokböcker där Renee Voltaires Peace love and food är favoriten just nu. Iallafall när det gäller kontinuitet och inte bara att hitta på en rätt. Gäller för mig att koppla bort autopiloten. Förändra cell-minnet. Ta fram kreativa livsnjutaren som älskar att laga god mat.

Vegetariskt blev det. Nästan för hela slanten i helgen. Rödbetscarpaccio med basilika-cashew pesto. Raw äppelchutney med fänkål-curry quinoa, aubergine-skivor med tomat gratinerade i manchego. Gott, enkelt och feelgood!

www.reneevoltaire.se

