Får ett samtal på torsdagseftermiddag. Pappa är sämre. Ett annat samtal avlöser det andra. Rösten i telefonen ber mig att sitta ner. Jag känner kylan vandra från cell till cell. Jag hör korta ord. Varav det sista är Livshotande. Det ekar. Kroppen blir okontrollerbar. Lös som en deg. Rösten i huvudet ber mig kämpa och hålla mig samlad. Hålla mig kvar på stolen. Rösten i telefonen fortsätter sin monolog. När samtalet är avslutat känner jag att spyorna letar sig från magmunnen upp till munnen. Jag sväljer min kräkning och låter hjärnan ta över. Det enda mantra som hjärnan låter sig ledas av är jag-måste-till-finland. jag-måste-till-finland. Varje sekund känns som en evighet.

Jag tar mig upp till ovanvåningen. Ropar högt de hemska orden som rösten i telefonen upprepat. Barnen skriker. Jag skriker. Jörgen skriker. Som tur har jag en väldigt handlingskraftig man som direkt letar reda på sin dator och börjar fixa min resa. Jag gnyr. Jag ylar. Jag kan inte kontrollera mig. Lyckas iallafall börja packa. Kastar frenetiskt plagg efter plagg i väskan. Hur länge ska jag vara borta? En dag? En vecka? För evigt? Engla gråter och säger att jag inte får lämna henne. Jag skakar.

Jag får skjuts till Kastrup. Får ett samtal under tiden av Riitta som säger att det värsta är över. Flygresan har aldrig känts så lång. Landar sent. Hemma hos syrran. Jag ser ut som ett spöke tycker hon. Jag känner mig som ett spöke. En kropp utan krafter med ett sinne utan makt.

Dagarna som följer är svåra. Hemska. Besöker sjukhuset. Gemensamt möte med kirurgen som går igenom det som hänt. Träffar sedan pappa. Vet att han vet. Hur nära det var. Han kramar min hand och ser mig i ögonen. Jag tittar in i hans ögon. Resten av ansiktet känner jag inte igen. Undrar vad han tänker. Jag sväljer mina spyor än en gång.

Dagarna som följer ger oss små korta stunder tillsammans. Små korta stunder av evig tacksamhet. Närhet. Fotmassage. Till och med små skämt som hör vår relation till. Vågar inte ta upp det stora hemska. Vill bara vara nära nära. Nära min älskade pappa.

