Morgon. Elliot står naken framför spegeln. Mamma, säger han. Vi bestämde med Alfons och Felix att vi skulle vara coola idag. Men jag vill inte vara cool idag.  Efter en stund tittar han på mig och säger. Okej, jag vill ha gelé i håret och slips. Och förresten, solbrillor det ska jag ha.

Ett par timmar senare står vi på skolgården. Hela familjen. Upprop. Spända miner. Små händer söker de storas. Trevande steg. Alla klasser introduceras och publiken applåderar.

Jag går med Elliot in i klassrummet. Hans ögon glittrar. Orden snubblar när han ivrigt vill leda mig fram till sin bänk. Titta mamma. Det här är MIN bänk. Min EGEN säger han stolt. Min gosplutt. Jag har tårar i ögonen.

Dags för läraren att önska alla välkomna. Barnen lyssnar andäktigt när schemat gås igenom. Fumlande små barnhänder öppnar locken och försöker hitta rätt motorik i att hålla i locket  och samtidigt skjuta in pärmen. De får en uppgift. Den allra första uppgiften i skolan blir att rita en teckning. Och det är inte vilken teckning som helst. Den första uppgiften i skolan får de tillbaka när de går ut femman. Inramad.

Jag kör hemåt längs åkrarna. Tårarna kommer. Min älskling. Så stor fast ändå så liten. Grattis till din första skoldag hjärtat. Den kommer alltid att kännas speciell tänker jag tyst och kör rakt in i en gupp.

