Vaknar av att jag hör Jörgen stänga dörren till dusch kabinen. Engla ligger brevid mig och snusar. Skymtar en del av hennes rumpa mellan täckena. Småler.

Jörgen packar och fixar. Karlskrona i dagarna två. Elliot vaknar. Sätter sig på toaletten. Mamma, glöm inte att jag ska ha gympakläderna med mig. Och handduk. Och skor. Och byteskläder.

Engla piper under täcket. SLÄCK LAMPAN skriker hon. Jag vill natta. Vill natta hela dagen. SLÄCK LAMPAN SA JAG, vrålar hon. Jörgen ser nervös ut. Försöker prata vänligt till vår argbigga. Jag lyfter upp Engla. Hon gråter och är jätteledsen för att pappa ska åka. Jag tröstar henne och gosar in mig i hennes toviga hår.

Sen går det undan. Hejdå pappa. Vink vink. Snor på min tröja. Salta tårar som sprutar. Frukost. Elliot kan du snälla ta fram tallrikarna och skedarna. Ska ske säger han. Engla är arg. Hon har jeanspar nr 2 på sig. Dumma byxor. Klämmer på sidorna och på magen. Hon tar av sig byxorna, sätter sig ner vid köksbordet och skriker; KAN MAN ALDRIG FÅ FRUKOST I DET HÄR HUSET? Jag häller upp cornflakes och fil till henne. Du spillde mamma säger hon.

Jag susar och rusar. Packar gympaväskan. Instruktioner till Elliot om vart man lägger handduken när den är våt. Jag vet, jag vet muttrar han. Fyller på vattenflaskorna. Tar fram äpple och morot till Engla. Nej mamma jag vill inte ha äpple. Vill ha citron. Jag springer fram och tillbaka mellan köksön och köksbordet som i en pingismatch. Mitt tålamod börjar tryta rejält. Står där nyduschad i plaskvått hår men redan svettig av allt spring. Jag höjer rösten och säger att nu räcker det minnsann. Att jag inte är någon bläckfisk. Man kan äta citron men det är rätt surt morrar jag till Engla. Vad ska det bli, gapar jag. Engla tittar på mig och skriker igen. Gurka förstås och morot. Ska bli muttrar jag.

Vi närmar oss hallen. Engla kommer på att hon vill ha täcke på sin leksakshäst. Och koppel. Hon ger mig garn och en tygbit. Det är mitt garn tjuter Elliot. Du har INTE bett om lov! Rösterna höjs till orimliga höjder och jag ser på när mina barn kallar varandra för alla de orden de vet att de inte får lov att säga. Herregud. Jag känner hur det fullständigt bubblar i mig. Sneglar på klockan. 07.40. Vi är sena gormar jag. In i bilen! Vilken bil undrar Elliot. Jag höjer ännu mer rösten. HURMÅNGABILARSERDUPÅGÅRDENELLIOT?

Jag går ner på huk och tittar på mina små underverk. Jag ber dem titta på mig. Jag har dyblött hår säger jag. Inga strumpor i skorna. Jag gör allt för er men just nu är jag trött på tjabb och krav och vi är dessutom väldigt sena. Ojsan säger Elliot. Det verkar som om det går upp ett ljus.

In i bilen. In till dagis i väntan på skolbussen. Hejdå skatterna. Ha en bra dag.

Jag gör  mig  själv en god kopp grönt te. Andas tre gånger djupt och fortsätter dagen lite lugnare.

