Långhelg i London med mannen. Tid för oss två. Vardagslyx möter romantiska förväntningar. Bokat fint hotell. Inte nytt schakt men nästan. Liten besvikelse. Nåja. Huvudsaken att badrummet är fräscht. We will charge you extra klistrat lite varstans. Ja. extra. charga ni på bara. Vi släpar eget vatten till rummet av ren trots.

Tunnelbana och double-deckers. London är bara så mycket tänker jag. Vi är som kusinerna från landet konstaterar Jörgen. Vi känner oss som äkta turister i våra paraplyer som letar sig uppåt med vinden. Kartan fladdrandes i regnet. Jörgens hand letar efter min på jakt efter Mrs Marengo’s, frukoststället på Lexington street. Jag morrar och skäller. Känner mig som ett litet barn med blodsockret i knäna. Inte så konstigt 11.00 en fredagsmorgon. Jag känner mig liten bland alla kolossala byggnader.

Vi gör London west. Notting Hill. Magiska Dalesford Organics. Hyde Park corner. Nobu. Portobello road. Köper brokard-kappa av den galna tanten i affären Maribou. Hon som ser ut som Paul Mc Cartneys groopie. Fastnat i 60-talet. Hon som skäller ut kunderna direkt när dom kommer in genom dörren. Jörgen sätter sig ner. Du ser ut som ett skrämt djur säger tanten. Finnarna har ingen stil. De är tråkiga säger hon.  De har aldrig köpt nåt av mig. Vågar inte. Jag prövar kappan. Gillar den. Jag ser ut som en länstol men skiter i det. May I take a picture of you säger tanten. Of course säger jag. Om du prutar ner priset på kappan. Hon tar fram sin engångskamera. Jag är som i en Tarantino film tänker jag. Surrealistiskt. Vem i helvete använder engångskameror nuförtiden? Vi gör en deal. Hon är den bästa försäljerskan tänker jag. Härligaste. Knasigaste.

Drinkar på kvällen i baren på ett hotell i Kensington. Jag sjunker ner i min loveseat. Här sover jag gott säger jag. Andas in dammet. Historiens vingslag. Dekor från 10-talet. Jag pimplar mina champagne drinkar och drömmer mig bort. Lyx tänker jag. Love-seat och champagne. Undrar om jag var med på 10-talet?

Östra London på lördag. Övergivna ruckel och skyskrapor. Old street. Hoxton Breakfast Club som ett hål i väggen. Underbar överraskning. 80-tals rock möter den mest ljuvliga jogurten med färska bär och nötter. Världens minsta disco. Toa med Jordgubbslisa. Jag kissar och skrattar högt. Som Engla hade älskat att kissa i Jordgubbslisa-toan. Vi sitter nästan på golvet. Fåtöljfjädrarna i rumpan. Samhörighet. Som jag älskar att resa säger jag. Alla dessa härliga överraskningar. Kontrasterna som gör livet så spännande. Saf nästa. Gudomlig Raw food. Jag smackar och njuter. Högt.

Sedan Brick Lane med alla vintage affärer. Jörgen ryggar till. Jag smeker tygerna som stinker malmedel. På kvällen Jamie Olivers Fifteen. Svarta fikon med mozzarella från Puglia. Ljuvligt. Som fyrverkeri i munnen. Blundar och njuter. Igen.

Time flies when you’re having fun. Vilken resa. Vilka upplevelser. Fabulous London. Hoppas att det inte dröjer så länge tills vi möts igen.

