Igenkotten är där igen. Sticker och drar i min hals. Känner hur ögonen hinnar sig lite extra. Högglans i stället för vanlig mattglans. Som i en möbelkatalog. Försöker ignorera. Jag är frisk jag är frisk. Försöker övertala mina krigarceller.

Flytande till middag. Smoothie. Undrar varför vissa stavar Smodi? Grönkål. Färsk spenat. Frysta havtorn. Banan och tomat. En halv avocado. Koriander och vatten. In i mixern och Voilá. En kärleksförklaring till mig själv. En riktig germ-buster. Piggelin drink. Tänderna fungerar som en sil. Jag ler åt min spegelbild och tar fram tandtråden.

Gjorde Shrek-bollar igår. Eller spirulina-bollar. Fast shrek låter roligare och då vill också Engla vara med i köket. Orginal receptet ur Ulrika Davidssons kokbok: Hälsokokboken. Min variant en modifikation. Dedikerad till finaste Lena. Sorry att det tog tid.

1dl solrosfrön (ekologiska mandlar funkar nästan bättre)+ 1 dl pumpakärnor+ 1dl cashewnötter

2 tsk spirulinapulver (som gör bollarna härligt gröna)

5 torkade aprikoser (osvavlade, bruna och fina)

2 msk honung (eller 1 msk honung och 1/2 dl russin)

Några matskedar kakaonibs (kan uteslutas eller ersättas med kakaopulver) och apelsinjuice från en apelsin. Rulla i sesamfrön eller skalade hampafrön. Ställ kallt och njut.

Engla säger att de är så goda att man vill dra av sig sina öron…

P.s. Tack Linda för kombon spirulina och apelsin. Som du säger så gifter de sig väl ihop 🙂

