Mannen på andra sidan jordklotet på en plats där planeten alltid verkar grönare. Sonen övernatten hos en kompis. För första gången. Och så jag och dottern. Egentid tillsammans. Eftermiddag, kväll, morgon. Lyxigt.

Vi tar en cykeltur i det fina vädret. Vi ska ha solbrillor på. Och läppglans. För då är man tuff säger dottern. Vi cyklar och är tuffa. Dottern och jag.

Vi hjälps åt att ta ut madrasserna från friggeboden. Och drar ner den stora bäddmadrassen från sovrummet. Vi ska sova i vardagsrummet. Framför kaminen. Vi äter chips och tittar på Bolibompa lite tidigare än vanligt. Busigt tycker Engla. Lyxigt säger hon. Och så ligger vi där framför elden. Nära nära. Tittar på wildkids och skrattar åt programledaren. Pruttar av all chips och svettas av värmen. Efter ett tag är chipspåsen tom och sängen är smulig. Men det gör ingenting. För när man har en lyxig tjejkväll så gäller inga vanliga regler. Och när hon somnat kan jag inte låta bli att titta på henne. Länge. Hon plutar med munnen och känner efter med handen. Försäkrar sig om att jag fortfarande är kvar. Jag greppar min Anne Holt bok och ligger där bara och njuter. Av värmen från kaminen. Av närhet. Av min älskade tös.

