Jag har musbrunt hår. Med skiftningar i grått. Har tonat ett tag. Några nyanser mörkare och trivits med det. Naturligt. Kännt mig hemma. Så hos ny frissa. En som stämmer bättre överens med plånbokens innehåll. Stigit ur min comfort zone. Bytt ut magisk hårbotten massage och en kriminell prislapp mot nåt rimligare. Fast track. Fast på rekommendation.

Så sitter jag där i stolen. Frissan med fotomodell leende övertygar mig om att det bruna lätt blir rött i solen. En femminuters monolog om hur jag skulle passa att bli kysst av solen. Och oj vad jag vill bli kysst av solen. För det låter ju så vackert. Hon ska göra några slingor. Ljusa fast inte billiga. Så där fint guldiga. Åh jag känner att jag är fast vid solen. Drömmer mig bort.

Hon fixar och donar och klockan tickar. Massagen är hård och jag känner mig allt annat än sedd. Hon ställer frågor,  men lyssnar inte på mina svar. Mumlar och säger ja på fel ställen. Att bli sedd som kund hänger ihop med prislappen tänker jag. TLC 500 kronor extra tack.

Och så är hon äntligen klar. Och jag är gråtfärdig. Kysst av solen. My ass. Jag är påhoppad av blont-på-tub. Men jag har bråttom. Orkar liksom inte ta striden. Orkar inte bemöta min egen besvikelse. Rusar ut och springer förbi alla skyltfönstren. Jag känner inte igen mig alls i min spegelbild. Försöker övertala mig att jag är fåfäng. Vad är hår egentligen? Inte länge sen hade jag en knöl i bröstet. Skärp dig säger jag till den som vill ha uppmärksamhet. Den som känner sig påhoppad.

Följande dag  samlar jag mig och ringer. Till fotomodellen. Säger som det är. Trivs inte. Hon låter irriterad. Hon försöker övertala mig om det där röda och blonda och kyssar och solar och allt vad det är. Hon ber mig vänta. Vänja mig.

Jag har lust att vara rosenrasande på henne. Tills jag förstår att jag inte alls varit tydlig. Inte mot mig själv och inte mot henne. Att jag får jobba mer med min tydlighet och min vilja för den delen. Håret är vad det är och det växer så småningom. Jag riktar ansiktet mot solstrålarna och låter mitt inre smekas av värmen som vuxit ur insikten. Nu vet jag hur det är att bli kysst av solen tänker jag. Live and learn.

