Att få kallelse till mammografi måste ge många vuxenpoäng. Jag tar tacksamt emot inbjudan. Vi bryr oss om dig lyder det som inte syns. Vi vill se dig vartannat år.

Tidningen Tara och en massa tanter möter mig i väntrummet. Och Vetenskapens värld. Undrar vem som läser detta tänker jag när jag bläddrar i tidningen. Vuxenpoäng igen. Tara och vetenskap brevid varandra som i en helig allians i att trösta. Förvilla tankarna kanske.

Det töjs och kläms. Tänker tanken, men frågar inte. Undrar hur många bröst som damen drar i och justerar varje dag? Ler för mig själv och tänker på lillebroderns ord i bastun vid treårs ålder. Sanna, varför är dina bröst så långa och lösa. Etsat sig fast. För alltid. Inslaget i ett inre skratt.

Tackar damen för det vänliga bemötandet. Hon lyser upp. Påminner mig själv om att göra detta oftare. Vänliga tankar. Ut med dem. Ut ur munnen utan bekräftelsebehov. Utan att förvänta sig nåt tillbaka. Utan en inre vädjan: tyck om mig. Precis som barn i deras naturliga tillstånd.

Känner ett inre ljus när jag kommer hem. Återigen tacksamhet. Kan aldrig bli tacksam nog. Tänker tillbaka på dotterns ord från helgen:
mamma: kom och pussa mig. Mina läppar svälter utan dina pussar.

Och jag pussar pussar pussar svältande läppar. Jag, en kvinna snart 40 med långa och lösa bröst och pussvänliga läppar.

