Ilskan bubblar i mig. Så uttrycker sonen ofta sin känsla när han är arg. Känner väl igen mig i det han säger. Det finns ett finskt ordspråk, som fritt översatt betyder att stilla sitt vilda lynne. Så brukade min pappa säga till mig när jag blev arg som liten. Att jag skulle stilla min ilska.

Hans ord var föga till hjälp. Min tolkning var att jag gjorde något fel. Min ilska blev fel. Något jag borde tränga undan. Och jag trängde. Och det bubblade. Och jag trängde lite till tills jag kände mig sprickfärdig. Jag sopade allt under min inre matta. Och kände skuldkänslor. Så in i helsike. Det var något fel på mig.

Under de senaste åren jag jobbat med mig själv har jag varit arg arg arg. Jag skalar min inre lök och ilskan kikar fram. Titt som tätt. Ibland låter jag det komma. Som en stor vattenläcka. Fontän. Jag sprutar ut mina känslor och frustrationer. Ibland kontrollerat. Ibland kan jag inte hejda mig. Vattenledningarna är sprängfyllda av något som bott inom mig. Länge.

När jag började ställa mig själv frågan ”Vad behöver jag” märkte jag att ilskan förändrades. Från att känna mig liten och sårbar kunde jag börja hantera min ilska. Alldeles själv. Och det var okej att vara arg. Jag började få konturer och min ilska var inte längre skrämmande. Jag började få konturer. Sakta men säkert.

Idag var jag riktigt arg. Skitsur. Orden flöt på som en ouppfostrad flod. Fast ändå kontrollerat. Jag har börjat ta ansvar över min energi. Tillåter känslan komma. Ger uttryck för den. Men vill även känna ansvar över den. Sa till sonen att vi människor får vara arga. Vi ska inte trycka undan känslorna. Ilskan. Men att vi, när vi är stora nog för att känna efter, ska lära oss att att ta ansvar för vår ilska. Det är så lätt att projicera. Beskylla andra när vi inte egentligen vågar närma oss vår inre källa till ilskan. Att ta ansvar över sin ilska är att ta ansvar över sina egna behov. Det tror jag på. Vet inte hur mycket sonen förstod. Det jag vet är att han har en betydligt mer sansad mamma. Som vill ta ansvar för sina behov.

