Söndagmorgon. Återigen en rastlös natt bakom mig. Dottern vill inte sova i egen säng. Alls. Så fort hon somnar, tassar hon in till oss. Tuttan. Lilla stora tjejen. Jag är lättväckt. Har alltid varit. Grinig morgonstund. Jag väser. Mannen väser. Och dottern hamnar i kläm. Stackarn vet inte att hon sparkat på mig hela natten och nästan puttat ut sin fat ur sängen.

Jag vill gärna att någon ska tycka synd om mig. Stackars mig som inte får sova. Som tur lyssnar jag till min inre röst som vill mysa med dottern. Lyssna till henne. Bekräfta henne.

Lyfter försiktigt på täcket och kryper in till henne. Frågar om hon har lust att ta en morgonpromenad till stranden. Äta frukost vid badhytten. Kanske plocka några snäckor. Leta efter bärnsten? Vips så är vi påklädda. Inget tjat om mössor och strumpor. Två tjejer med en ryggsäck och en sparkcykel på väg mot äventyr.

Stranden är öde. Ingen annan vill äta frukost en mulen tidig söndagmorgon. Vi lämnar sparken och skuttar fram till badhytten. Varför skuttar jag aldrig ensam tänker jag. Vi plockar fram kuddarna från hytten. Sitter mittemot varandra. Två smörgåsar med hallonmarmelad och två med ost. Varm choklad och grönt te. Mmm vad gott det smakar säger dottern. Hennes mungipor är härligt kladdiga och färggranna. Vi lyssnar till vågornas brus och njuter.

Vi plockar snäckor. Bäst att jag går längst ner, säger dottern och låter gummistövlarna sköljas av vattnet. Bärnsten hittar vi inte, däremot en orange glasbit. Det gör inget, säger min sötnos och konstaterar att en slipad glasbit är minst lika vacker som en bärnsten. Kommer att tänka på ett gammalt ordspråk. Beauty is in the eye of the beholder. Döttra mi. Som jag lär mig av ditt sätt att se på världen.

Det börjar regna och dags att bege sig hemåt. Vi leker detektiver som blir jagade av pirater. Raketbränsle hjälper oss. Magiska träd likaså. Vilken morgon tänker jsg. Det här för vi göra oftare. Dottern och jsg.

